ATSIUH! Luonnosta apua flunssan oireisiin blogi tarjoaa apua kun nenä vuotaa, kurkkua kivistää ja lihaksia kolottaa. Yrttejä voi käyttää myös vastustuskyvyn parantamiseen. Hyviä vastustuskyvyn nostajia yrteistä ovat muun muassa nokkonen ja siankärsämö, mutta jos haluaa päästä helpolla, suosittelen lämpimästi hankkimaan kotiin pullollisen Auringonhattu-uutetta (Kaunopunahattu, Echinacea pallida). Uutetta valmistavat mm. kotimainen Frantsila sekä Vogel. Auringonhatulla on antibakteerinen ja -bioottinen vaikutus ja se aktivoi ennaltaehkäisevästi immuunijärjestelmää. Vastustuskyvyn tukemisen lisäksi Auringonhattu-uute on oiva apu flunssan oireiden lieventämiseen, kun sitä ottaa heti niiden ilmaannuttua.

Auringonhattu-uute tulossa myyntiin verkkokauppaan lokakuun lopulla 2021, voit tilata omasi ennakkoon, hinta sama kuin Frantsilan sivulla.

KUUMAA JUOMAA


Onko joku, jolle ei lapsena ole tarjoiltu mustaherukkamehua flunssan oireisiin? Mustaherukassa on paljon hyviä vitamiineja (A, B, C, E ja K), näistä esimerkiksi C-vitamiinia selkeästi appelsiinia enemmän. Lisäksi mustaherukassa on flavonoideja ja kivennäisaineita ja sen siemenissä hyviä Omega-rasvahappoja. Flunssakaudelle mustaherukka sopii kaikissa muodoissa; marjoina, mehuna (hunajalla maustettuna) ja sen lehdet ovat nesteen poistajina mainio lisä teehen.

Muita hyviä rohtoja teehen ovat mesiangervo, nokkonen, siankärsämö ja vadelman lehdet. Yrteistä mukaan voi sujauttaa timjamia. Mesiangervon sisältämiä vaikuttavia aineita ovat mm. salisyylihappo ja sen johdannaiset, tanniinit ja hepariini (estää veren hyytymistä), luonnon oma aspiriini siis. Teehen käytetään mesiangervon kukintoja. Vilustumisen oireiden lisäksi mesiangervo hoitaa kipuja ja päänsärkyjä. Nokkonen taas nostaa vastustuskykyä ja yleiskuntoa, lisää nesteen poistumista, irrottaa limaa ja lievittää flunssalle tyypillisiä lihaskipuja. Myös timjami on oiva liman irrottaja ja itse olen valmistanut siitä ”yskänlääkettä” uuttamalla timjamia alkoholiin. Alkoholiin uuttaminen vapauttaa kasvista käyttöön myös beteen liukenemattomia ainesosia. Uutetta tai likööriä voi sitten lisätä esim. teen sekaan.

Antibakteerinen ja antibioottinen siankärsämö puolestaan vahvistaa immuunijärjestelmää, estää tulehduksia sekä alentaa kuumetta. Vadelman lehdet taas auttavat suun ja nielun limakalvojen tulehduksiin (lehtiä voi myös pureskella), poistavat nestettä ja rauhoittavat uneen. Ihania flunssarohtoja siis kaikki!

Yrttitee valmistetaan sekoittamalla 1-2 teelusikkaa kuivattuja yrttejä kupilliseen kuumaa vettä ja hauduttamalla yrttejä 10-15 minuuttia. Itse valmistan kerralla termospullollisen, jotta voin sitten siemailla teetä pitkin päivää kun flunssa jyllää. Muista aina yrttejä käyttäessäsi varmistaa mahdolliset allergiat ja käytön esteet.

VINKKI! Flunssassa lisää lautaselle näitä lämmittäviä ruoka-aineita: inkivääri, piparjuuri, sipuli ja valkosipuli. Hyviä ovat myös pippuriset keitot. Kotimaisista marjoista suosi mustaherukkaa, tyrniä ja vadelmaa. Inkiväärin juurta voi käyttää myös keitteenä sekoittamalla 1-2 tl kuivattua rohtoa teekupilliseen ja nauttimalla keitettä 2-4 kupillista päivässä.

ETEERISET ÖLJYT


Eteerisistä öljyistä flunssakauteen sopivat esimerkiksi eukalyptus, inkivääri ja piparminttu. Eukalyptus lievittää hengitysteiden tukkoisuutta, irrottaa limaa ja alentaa kuumetta. Se virkistää ja elvyttää väsynyttä oloa. Sen käyttöä ei kuitenkaan suositella suurina määrinä. Inkivääriä puolestaan käytetään vilustumis- ja hengitystieoireisiin ja sen vaikuttavat aineet gingeroli ja shogaoli laskevat kuumetta. Inkiväärin sanotaan lievittävän myös lihas- ja nivelkipuja. Piparminttu on raikas hengitysteitä avaava öljy ja myös siinä on kipua lievittäviä ominaisuuksia. Piparminttu sopii erityisesti päänsärkyjen lievittämiseen. Piparminttu ei sovi pienille lapsille eikä korkeasta verenpaineesta kärsiville.

Eteerisiä öljyjä voidaan käyttää oireiden lieventämiseen esimerkiksi höyryhengityksessä ja jalkakylvyissä. Höyryhengityksessä muutamaan litraan kuumaa vettä lisätään 2-4 tippaa eteeristä öljyä, pää peitetään pyyhkeellä ja höyryä hengitetään noin 15 minuutin ajan. Toinen vaihtoehto on lisätä 1-4 tippaa öljyä tuoksulyhtyyn. Öljyjä voi käyttää myös ulkoisesti alaselän, jalkapohjien, niska- ja hartiaseudun ja peukaloalueen hierontaan lisäämällä ruokalusikalliseen kasviöljyä kaksi tippaa eteeristä öljyä. Vaihtoehtoisesti voi myös käyttää esim. Frantsilan lohikäärmesalvaa.

Eteeristä öljyä ei tule laittaa suoraan iholle eikä nauttia sisäisesti. Niitä ei suositella käytettäväksi vauvojen ja pienten lasten, vakavasti sairaiden tai heikkokuntoisten hoitoon ilman terapeutin ohjausta. Öljyjä ei suositella käytettäväksi myöskään raskauden aikana

VINKKI! Eteerisistä öljyistä löytyy myös valmiita sekoituksia kuten Frantsilan Nuhanenä, joka sopii erityisesti höyryhengitykseen.

JALKAKYLVYT


Sen lisäksi, että aiemmin mainittuja yrttejä voi käyttää yrttiteenä, ne sopivat loistavasti myös jalkakylpyihin. Kuivasin kesällä yrteistä purkkiin valmiiksi flunssakauden sekoituksen, jossa on mukana mesiangervoa, mustaherukan lehtiä, puna-apilaa ja siankärsämöä. Kutsun sitä vahvistavaksi jalkakylvyksi.

Näin valmistat jalkakylvyn:

Lisää 1-2 litraan kiehuvaa vettä 2-4 ruokalusikkaa kuivattuja yrttejä ja anna niiden hautua 15-20 minuuttia. Halutessasi, voit lisätä jalkakylpyyn myös 1-2 tippaa eteeristä öljyä esim. eukalyptusta, mäntyä tai piparminttua. Huomioi, että eteerinen öljy pitää ennen kylpyveteen lisäämistä imeyttää kahteen ruokalusikalliseen merisuolaa tai sekoittaa teelusikalliseen shampoota. Merisuolan hyvä ominaisuus on se, että se myös pehmentää jalkoja ja vähentää niiden turvotusta. Halutessaan yrtit voi siivilöidä pois, jonka jälkeen uute lisätään sopivan lämpöiseen kylpyveteen. Jalkoja pidetään kylvyssä noin 10-15 minuuttia.

VINKKI! Uutetta voi keittää kerralla myös isomman määrän, sillä se säilyy jääkaapissa noin viikon verran. Jos jalkasi palelevat helposti, kokeile lisätä kylpyyn 1 tl sinapinsiemenjauhetta.

MUISTA LEPO


Vanha sanonta sanoo ”lepo on paras lääke flunssaan”. Hoitavan jalkakylvyn jälkeen onkin ihana vetää jalkaan villasukat ja vetäytyä sohvalle lepäilemään tekemättä yhtään mitään. Tai no, ehkä Netflixistä voisi sentään muutaman osan lempisarjaansa katsoa, jos vointi sen sallii.

Kun olo muutaman tukkoisen päivän jälkeen alkaa kohentua, kannattaa muistaa, että puolikuntoisena liikkeelle lähtö vain pitkittää flunssaa. Kehotan miettimään myös sitä, kannattaisiko heti ensimmäisten oireiden nostaessa päätään pysähtyä ja jäädä kotiin lepäämään, sillä tarttuvuus on yleensä suurinta flunssan alkuvaiheessa. Muista yskiminen hihaan ja käsien desinfiointi, sillä erityisen herkästi flunssa leviää käsien mukana nenäeritteestä sekä pisaratartuntana köhiessä, varsinkin jos vastustuskyky on jo muutenkin heikko.

Tsemppiä flunssakauden selätykseen,

Marja

VINKKI! Jos kasvit kesällä jäivät keräämättä, ei hätää, sillä esim. Yrttipaja kuivaa ja myy näitä flunssa-rohtoja valmiiksi kuivattuna ja pakattuna. Samoin minulla on myynnissä jalkakylpypakkauksia.

Julkaistu alunperin helmikuussa 2020, päivitetty lokakuussa 2021.

Lähteinä käytetty:
Frantsilan kotisivut: www.frantsila.com
Piippo S. Suomen Luonnon Lääkekasvit. Tammi. 2018.
Raipala-Cormier V. Frantsila Luonnon Kotiapteekki. WSOY. 2019.

Frantsilan tuotteita on postauksessa käytetty siksi, että opiskelen Frantsilassa ja käytän tuotteita omassa työssäni. Tuotteet ovat siten tuttuja ja voin niitä suositella.

Vastaa