ATSIUH! Taas on se aika vuodesta, kun nenä vuotaa, kurkkua kivistää ja lihaksia kolottaa. Erityisen herkästi flunssa leviää käsien mukana nenäeritteestä sekä pisaratartuntana köhiessä, varsinkin jos vastustuskyky on jo muutenkin heikko. Kirjoitin tähän blogiin vinkkejä siitä, kuinka kasveja ja yrttejä voi käyttää erilaisin tavoin helpottamaan flunssan oireita ja nostamaan sitä vastustuskykyä.

KUUMAA JUOMAA


Onko joku, jolle ei lapsena ole tarjoiltu mustaherukkamehua flunssan oireisiin? Mustaherukassa on paljon hyviä vitamiineja (A, B, C, E ja K), näistä esimerkiksi C-vitamiinia selkeästi appelsiinia enemmän. Lisäksi mustaherukassa on flavonoideja ja kivennäisaineita ja sen siemenissä hyviä Omega-rasvahappoja. Flunssakaudelle mustaherukka sopii kaikissa muodoissa; marjoina, mehuna hunajalla maustettuna ja sen lehdet ovat nesteen poistajina mainio lisä teehen.

Muita hyviä rohtoja teehen ovat mm. nokkonen, siankärsämö ja vadelman lehdet. Yrteistä mukaan voi sujauttaa timjamia. Nokkonen nostaa vastustuskykyä ja yleiskuntoa, lisää nesteen poistumista, irrottaa limaa ja lievittää flunssalle tyypillisiä lihaskipuja. Antibakteerinen ja antibioottinen siankärsämö puolestaan vahvistaa immuunijärjestelmää, estää tulehduksia sekä alentaa kuumetta. Ihania flunssa-rohtoja molemmat!

Vadelman lehdet auttavat suun ja nielun limakalvojen tulehduksiin (lehtiä voi myös pureskella), poistavat nestettä ja rauhoittavat uneen. Timjamin hyviin ominaisuuksiin taas kuuluu sen kyky irrottaa limaa ja lisätä sen eritystä. Ja jos kasvit kesällä jäivät keräämättä, ei hätää, sillä esim. Yrttipaja kuivaa ja myy näitä flunssa-rohtoja valmiiksi kuivattuna ja pakattuna.

Yrttitee valmistetaan sekoittamalla 1-2 teelusikkaa kuivattuja yrttejä kupilliseen kuumaa vettä ja hauduttamalla yrttejä 10-20 minuuttia. Itse valmistan kerralla termospullollisen, jotta voin sitten siemailla teetä pitkin päivää kun flunssa jyllää.

VINKKI! Flunssassa lisää lautaselle näitä lämmittäviä ruoka-aineita: inkivääri, piparjuuri, sipuli ja valkosipuli. Hyviä ovat myös pippuriset keitot. Kotimaisista marjoista suosi mustaherukkaa, tyrniä ja vadelmaa. Inkiväärin juurta voi käyttää myös keitteenä sekoittamalla 1-2 tl kuivattua rohtoa teekupilliseen ja nauttimalla keitettä 2-4 kupillista päivässä.

ETEERISET ÖLJYT


Eteerisistä öljyistä flunssakauteen sopivat esimerkiksi eukalyptus ja inkivääri. Eukalyptus lievittää hengitysteiden tukkoisuutta, irrottaa limaa ja alentaa kuumetta. Se virkistää ja elvyttää väsynyttä oloa. Sen käyttöä ei kuitenkaan suositella suurina määrinä. Inkivääriä puolestaan käytetään vilustumis- ja hengitystieoireisiin ja sen vaikuttavat aineet gingeroli ja shogaoli laskevat kuumetta. Inkiväärin sanotaan lievittävän myös lihas- ja nivelkipuja.

Eteerisiä öljyjä voidaan käyttää oireiden lieventämiseen esimerkiksi höyryhengityksessä ja jalkakylvyissä. Höyryhengityksessä muutamaan litraan kuumaa vettä lisätään 2-4 tippaa eteeristä öljyä, pää peitetään pyyhkeellä ja höyryä hengitetään noin 15 minuutin ajan. Toinen vaihtoehto on lisätä 1-4 tippaa öljyä tuoksulyhtyyn. Öljyjä voi käyttää myös ulkoisesti alaselän, jalkapohjien sekä niska- ja hartiaseudun kipualueiden hierontaan lisäämällä ruokalusikalliseen kasviöljyä kaksi tippaa eteeristä öljyä.

Eteeristä öljyä ei tule laittaa suoraan iholle eikä nauttia sisäisesti. Niitä ei suositella käytettäväksi vauvojen ja pienten lasten, vakavasti sairaiden tai heikkokuntoisten hoitoon ilman terapeutin ohjausta. Öljyjä ei suositella käytettäväksi myöskään raskauden aikana

VINKKI! Eteerisistä öljyistä löytyy myös valmiita sekoituksia kuten Frantsilan Nuhanenä, joka sopii erityisesti höyryhengitykseen. Eukalyptuksen eteeristä öljyä minulla on vielä hyllyssä muutama 5 ml pullo, riittoisan pakkauksen hinta on 8,90 €.

JALKAKYLVYT


Sen lisäksi, että aiemmin mainittuja yrttejä voi käyttää yrttiteenä, ne sopivat loistavasti myös jalkakylpyihin. Kuivasin kesällä yrteistä purkkiin valmiiksi flunssakauden sekoituksen, jossa on mukana mesiangervoa, mustaherukan lehtiä, nokkosta ja puna-apilaa. Kutsun sitä vahvistavaksi jalkakylvyksi.

Näin valmistat jalkakylvyn:

Lisää 1-2 litraan kiehuvaa vettä 2-4 ruokalusikkaa kuivattuja yrttejä ja anna niiden hautua 15-20 minuuttia. Halutessasi, voit lisätä jalkakylpyyn myös 1-2 tippaa eteeristä öljyä. Huomioi, että eteerinen öljy pitää ennen kylpyveteen lisäämistä imeyttää kahteen ruokalusikalliseen merisuolaa tai sekoittaa yhteen teelusikkaan shampoota. Merisuolan hyvä ominaisuus on myös se, että se pehmentää jalkoja ja vähentää niiden turvotusta. Halutessaan yrtit voi siivilöidä pois, jonka jälkeen uute lisätään sopivan lämpöiseen kylpyveteen. Jalkoja pidetään kylvyssä 10-15 minuuttia.

VINKKI! Uutetta voi keittää kerralla myös isomman määrän, sillä se säilyy jääkaapissa noin viikon verran. Jos jalkasi palelevat helposti, kokeile lisätä kylpyyn sinapinsiemenjauhetta.

MUISTA LEPO


Vanha sanonta sanoo ”lepo on paras lääke flunssaan”. Hoitavan jalkakylvyn jälkeen onkin ihana vetää jalkaan villasukat ja vetäytyä sohvalle lepäilemään tekemättä yhtään mitään. Tai no, ehkä Netflixistä voisi sentään muutaman osan lempisarjaansa katsoa, jos vointi sen sallii.

Kun olo muutaman tukkoisen päivän jälkeen alkaa kohentua, kannattaa muistaa, että puolikuntoisena liikkeelle lähtö vain pitkittää flunssaa. Kehotan miettimään myös sitä, kannattaisiko heti ensimmäisten oireiden nostaessa päätään pysähtyä ja jäädä kotiin lepäämään (tai ainakin etätöihin), jos se vain suinkin on mahdollista. Tämä siksi, että silloin elimistö pääsisi nopeammin korjaamaan oireita, mutta myös siksi, että tarttuvuus on yleensä suurinta flunssan alkuvaiheessa. Miksi siis lähteä tartuttamaan kollegat?

Lähteinä käytetty:
Frantsilan kotisivut: www.frantsila.com
Piippo S. Suomen Luonnon Lääkekasvit. Tammi. 2018.
Raipala-Cormier V. Frantsila Luonnon Kotiapteekki. WSOY. 2019.

Frantsilan tuotteita on postauksessa käytetty siksi, että opiskelen Frantsilassa ja käytän tuotteita omassa työssäni. Tuotteet ovat siten tuttuja ja voin niitä suositella.

Vastaa