Valitse vihreää blogissa on tietoa vihreiden vihannesten terveysvaikutuksista ja voimasta kehon puhdistamisen ja hyvinvoinnin kannalta. Esittelen myös omat vihreät suosikkini ja ajatuksia siitä, miten voit lisätä niitä (ja vähän muitakin) helposti ruokavalioosi. Blogissa kerron myös hieman omasta tavastani aloittaa vuosi ruokavalion keventämisellä ja puhdistamisella. Kuulisin mielelläni myös sinun ajatuksiasi, joten olet tervetullut kommentoimaan.

EI DIEETTI, VAAN KEVYT PUHDISTUS

Vuoden alku on jo muutaman vuoden ajan ollut minulle ajankohta, jolloin kevennän ja ”puhdistan” ruokavalion. Minulle se tarkoittaa käytännössä sitä, että jätän ruokavaliosta pois lihan, maitotuotteet ja sokerin ja lisään ostoskoriin kalan ja kananmunien seuraksi entistä enemmän vihreää. Gluteenitonta ruokavaliota noudatan muutenkin. Tavoitteeni ei sinänsä ole vähentää syömistä, paastota tai laihduttaa, vaan keventää ja näillä valinnoilla auttaa kehoa ja maksaa puhdistumaan. Kunnon puhdistuminen toki vaatisi myös paaston, mutta toistaiseksi olen mennyt näin. Käytännössä muutokset ovat näkyneet siten, että:

  • oloni on energinen ja iloinen
  • kehosta on poistunut nestettä
  • vatsa on toiminut paremmin
  • toppahousut ovat löystyneet eli kiloja on karissut

Varjopuolena on taas se, että unet ovat hieman kärsineet, sillä vaikka painotan juomisen kanssa aamu- ja iltapäivää, joudun silti käymään vessassa myös keskellä yötä. Mutta onneksi olen saanut unenpäästä kiinni taas nopeasti ja nukkunut muuten hyvin ja sikeästi.

Vihersmoothie.
MIKSI VALITA VIHREÄÄ


Vihreistä vihanneksista ja niiden terveyshyödyistä löytyy tieteellistä tutkimustietoa vielä niukasti, mutta käytännön kokemusta sitäkin runsaammin. Vihreiden kasvien käytöllä kohtuullisina määrinä on Marja Ruutin Terve maksa avain hyvinvointiin -kirjan (2017) mukaan mm. seuraavia etuja:

  • Vihreiden kasvien käyttö ehkäisee ummetusta ja tukee suolen toimintaa.
  • Viherhiukkasten lisäksi vihreät kasvit sisältävät kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita sekä antioksidantteja.
  • Vihreät kasvit ovat mm. hyviä magnesiumin, raudan, K-vitamiinin ja foolihapon lähteitä
  • Lehtivihreällä puolestaan on tärkeä rooli maksan vahvistajana. Se edistää kudosten uusiutumista niin maksassa kuin muuallakin.
  • Lehtivihreä estää haitallisten bakteerien kasvua ja tulehduksia aktivoimalla immuunipuolustusta.

Monta hyvä syytä valita vihreää. Varoituksen sanana kuitenkin, että tottumattomalle äkillinen, runsas vihreiden kasvisten lisääminen ruokavalioon voi aiheuttaa myös puhdistumisreaktion, jolloin vatsa käy ylikierroksilla. Kannattaa siis aloittaa maltillisesti. Ja muistaa vihreän lisäksi myös muut värit, joita keho myös tarvitsee. (Ruuti, 2017)

Monipuolisesti vihreää.
OMAT VIHREÄT SUOSIKKINI


Omia vihreitä suosikkejani ovat tietysti villiyrtit, kuten nokkonen, voikukka ja vuohenputki, joita säilön talveksi, mutta tässä blogissa keskityn kaupasta saataviin vihreistä. Lisään vihreitä vihanneksia ruokavalioon siten, että nautin aamulla tai välipalaksi vihersmoothien (sekaan voi laittaa myös marjoja), syön kerran päivässä ison vihreän salaatin ja lämpimällä aterialla käytän niitä lisukkeena. Omaan ostoskoriini kerään seuraavia vihanneksia:

  • Avokado: avokadoa käytän smootheissa, viipaloin sitä leivän päälle ja salaatin sekaan. Avokadosta syntyy myös chilin, puna- tai valkosipulin, limemehun ja suolan kanssa erinomainen guacamole, joka sopii hyvin yhteen esim. kalan kanssa.
  • Inkivääri: tiedän, inkivääri ei ole vihreä, mutta halusin sen silti tälle listalle, sillä se tukee ruoansulatusta ja aktivoi aineenvaihduntaa. Lisään sitä kaikkien smoothie-juomien sekaan ja keitän siitä teetä. Se antaa myös mukavasti potkua esim. wokkeihin.
  • Lehtikaali: lehtikaali on minulla vakiovieras vihersmoothiessa ja wokeissa ja siitä saa ihania sipsejä leffaillan iloksi. Pyöräytä vaan lehtikaalin revityt lehdet oliiviöljyssä, lisää ripaus suolaa ja paista uunissa miedolla lämmöllä (120 astetta).
  • Parsakaali: käytän parsakaalia salaateissa tuomassa ja lisukkeena. Parhaiten parsakaalin terveyshyödyt säilyvät kun kypsennät sen höyryttämällä. Siitä tulee myös mainio keitto.
  • Pinaatti: pinaattia käytän nokkosen tapaan vihersmootheissa, salaateissa ja kalan lisukkeena pyöräyttämällä sen pannulla valkosipulin kanssa. Halutessasi voi lisätä joukkoon perunaa.
  • Varsiselleri: monen inhokki, mutta oma suosikki. Varsiselleri sopii esim. porkkanan ja kurkun kanssa dippilautaselle, mutta pilkon sitä myös salaatin sekaan ja keittoihin.
  • Vihreät salaatit: mitä tummempi vihreä, sen parempi. Myös salaatteja voi sujauttaa smoothien sekaan, mutta pääsääntöisesti käytän niitä ihan salaattipohjana.

Siinä muutama idea, kuinka käyttää vihreitä vihanneksia eri tavoin. Toivottavasti löysit sieltä omaan makuusi sopivia. Ja aina kannattaa rohkeasti kokeilla ja haastaa itseään

Vihersalaatti ja hummusta.
FRANTSILAN TUOTTEET PUHDISTUSKUURIN TUEKSI


Puhdistuskuurin tukena olen käyttänyt myös näitä Frantsilan laadukkaita luomutuotteita. Frantsilan Detox puhdistustipat (tilaustuote) sopivat puhdistuskuurien ja paastojen tueksi. Tipoissa on mm. vahvistavaa nokkosta, kehoa korjaavaa kehäkukkaa ja suoliston toimintaa tehostavaa voikukkaa. Nesteiden poistumista kehosta avittavat Liriloru-tipat (tilaustuote) sekä Frantsilan Lähde yrttitee. Liriloru-tippoja käytetään poistamaan turvotuksia ja laihdutuksen tukena. Ne sisältävät mm. peltokortetta, siankärsämöä, puolukan lehtiä ja juolavehnän juuria. Lähde yrttiteen teho puolestaan perustuu koivun, kultapiiskun, peltokorteen, nokkosen ja mesiangervon lehtiin, kehäkukan kukkiin ja juolavehnän juuriin. Aurinkovoima viherjauhe taas antaa lisää puhtia ja auttaa tasapaintottamaan kehon pH:ta. Sen raaka-aineita ovat mm. nokkonen, siankärsämö ja voikukka. Siankärsämö-uutetta (tilaustuote) käytän ulkoisesti maksapakkauksissa (myös hoidoissa), maksan puhdistuksen tukena. Tilaustuotteet tilaan oman tilaukseni mukana noin kerran kuukaudessa.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, olisi kiva kuulla, onko sinulla tapana tehdä kevennys- tai puhdistuskuureja ja lisätä keväällä vihreää ruokavalioon.

Vihreää iloa kaikille, Marja

Lähteenä käytetty: Ruuti M. Terve maksa avain hyvinvointiin. 2017. Mividata Oy.

 

Vastaa